FYO nyhedsbrev maj 2026

Seneste nyheder

Kære medlemmer

Så er det tid til en status fra FYO.

Ny bestyrelse

En ny bestyrelse for FYO er valgt til generalforsamlingen i april og nu konstitueret:

  • Formand, repræsentant i DSKO’s bestyrelse & LVS: Troels Dreier Christensen (Herlev)
  • Næstformand, SoMe-ansvarlig og repræsentant i uddannelsesråd Nord: Louise Gundel Stenfeldt (Aalborg)
  • Kasserer og repræsentant i DSKO’s NBV-udvalg: Aida Nafei Christensen (Aarhus)
  • Sekretær og repræsentant i uddannelsesråd Øst: Marie Abildgaard Tolstrup (Roskilde)
  • Ordinært bestyrelsesmedlem og repræsentant i DSKO’s uddannelsesudvalg og uddannelsesråd Syd: Charlotte Lindahl (Vejle)
  • Ordinært bestyrelsesmedlem: Anders Overby Sjøstrøm (Rigshospitalet)
  • Ordinært bestyrelsesmedlem: Christine Federspiel Secher (Rigshospitalet)
  • Suppleant: Simon Schroll Munk Faxholm (Odense)

Vi vil endnu en gang benytte lejligheden til at takke vores afgående bestyrelsesmedlemmer Lise Høj Omland (RH), Phillip Brink (Odense) der igennem flere år har lagt et stort og vigtigt arbejde for foreningen.

Mål for 2026

Vi vil i 2026 fortsat arbejde for at sikre en god uddannelse og et godt arbejdsmiljø. Det gør vi bl.a. via vores pladser i DSKO-uddannelsesudvalget, lokale uddannelsesråd og udpegning af juniorinspektorer. Vi tager også temperaturen ude på afdelingerne igennem vores spørgeskemaer til I-lægerne og HU-lægerne og vil bruge disse som afsæt for en debat om, hvordan vi højner kvaliteten af vores uddannelse og arbejdsmiljø.

Og så venter vi spændt på revisionen af målbeskrivelsen for klinisk onkologi, som forventes at påbegynde inden for et år. Her vil vi i FYO sørge for, at vi får inddraget yngre onkologers perspektiv på, hvad der er vigtigt i uddannelsen.

Vi vil også fortsat tilbyde webinarer og møder med emner, som vi mener er interessante for uddannelseslæger i onkologi, og derigennem også give yngre onkologer mulighed for at øge deres netværk på tværs af landet.

Et vigtigt emne for FYO i 2026 er manglen på slutstillinger især grundet speciallægeloftet. Som forening har vi forsøgt at skabe opmærksomhed om problemstillingen igennem medierne m.m., og vi vil fortsat i 2026 arbejde for, at vi kan få attraktive slutstillinger, når vi er færdige med vores hoveduddannelser.

Spørgeskema – hvordan går det der ude

Vores HU-spørgeskemaet er i fuld gang og mange af jer H-læger har svaret. Vi mangler dog fortsat svar fra en del. I burde have modtaget en mail fra hovedkursuslederen Peter Clausager den 24. april med et link til spørgeskemaet. Mailen er sendt til den mailadresse i normalt får information om kurser (husk at tjek jeres spamfilter). Derudover er der blevet sendt link ud til HU-lægerne på flere af afdelingerne. Hvis ikke i har fået en mail med linket må i gerne skrive til fyo@fyo.dk.

Resultaterne for I-læge spørgeskemaet har vi præsenteret på DSKO-årsmøde i år og ude på flere afdelinger, hvor det har været med til at faciliterer en samtale om det gode uddannelsesmiljø.

Nationale behandlingsvejledninger (NBV)

DSKO’s NBV-udvalg er nået langt med udarbejdelsen af nye NBV’er, og vi forventer, at de mange nye vejledninger snart sendes i høring hos både FYO’s og DSKO’s medlemmer. Høringerne vil blive slået op på onkologi.dk, og vi vil orientere jer løbende pr. mail. Vi opfordrer alle medlemmer til at deltage aktivt i høringsprocessen og bidrage, hvor I kan.

Kommende møder og webinarer

Mere information om programmet kommer inden sommerferien og tilmelding forventes at åbne lige efter sommerferien.

  • Webinars: Vi vil fortsætter vores meget populære kavalkade af spændende webinarer, hvor man hjemmefra kan få sit skud ekstrauddannelse efter børnene er puttet og evt. imens man får klaret vasketøjet eller smurt madpakkerne.

Følg med på onkologi.dk for information om kommende arrangementer og møder

Byd endelig ind, hvis I har forslag til kommende emner eller oplægsholdere.

Med venlig hilsen

FYO’s bestyrelse