Kompetenceværktøjer
EPA-niveauer
Entrustable Professionel Activities (EPA) niveauer er baseret på “The Five-Stage Model of Adult Skill Acquisition” af Dreyfus og Dreyfus i “Mind Over Machine: The Power of Human Intuition and Expertise in the Era of the Computer” (1986, Free Press, New York), hvori der er angivet hvilket niveau kompetencer skal opnås
Kompetence niveau |
Færdighed |
Beskrivelsen |
1 |
Novice |
Kender til regler og fakta samt begynde at forstå i hvilke sammenhænge regler giver mening. |
2 |
Avanceret begynder |
Have forståelse for relevant kontekst hvor regler bruger. Opnås med erfaring, har fortsat behov for at følge instruktioner |
3 |
Erfaren |
Kan begynde at kunne se ud over regler og basere beslutninger lidt mere på erfaring end regler. |
4 |
Kompetent |
Udføre flere selvstændige rigtige beslutninger uden altid at følge regelsæt. Forståelse for situationen. |
5 |
Rutineret |
Have intuitiv situationsfornemmelse og kunne selvstændigt håndtere såvel simple som komplekse onkologiske problemstillinger. |
Kompetenceværktøjer
Vejledning i Refleksiv rapport
Kompetencekort – billeddiagnostik
Kompetencekort til intern medicin
Kompetencekort til medicinsk kræftbehandling
Kompetencekort til stråleterapi for I-læger
Kompetencekort til stråleterapi for H-læger
Kompetencekort til casebaseret diskussion
Kompetencekort til stuegang
Kompetencekort til vagt
Kompetencekort til ambulatorie
Kompetencekort til MDT
Kompetencekort til visitation
Her kan du printe Mini-CEX til
Dansk onkologi har sin egen spørgeramme til 360 graders evaluering.
Spørgerammens indhold er standard for alle specialer, men dækker kun ganske få specifikke kompetencer i målbeskrivelsen. Derfor har vi i klinisk onkologi anmodet om at lave vor egen spørgeramme og samtidigt justeret målbeskrivelsens nye udgave fra 2013, så det hele passer sammen.
Se spørgerammen for klinisk onkologi her.